"אם תשקר יגדל לך האף"


"אם תשקר יגדל לך האף, כמו לפינוקיו".
מוכר לכם המשפט? בוודאי שמעתם אותו מהוריכם כשהייתם ילדים.
והיום, אתם כהורים, נתקלים במקרה שהילד שלכם משקר אך אין לכם מושג כיצד להגיב?
בכתבה המצורפת תוכלו להבין מדוע בכלל ילדים משקרים וכיצד מתמודדים עם זה.

 

אחד המקרים שנוגעים בבטן הרכה שלנו כהורים זה כשאנחנו מבינים שהילד שלנו שיקר לנו.
"כן, כבר צחצחתי שיניים", "לא קיבלנו שיעורים היום", "הלך לי ממש טוב במבחן", "באמת, לא אני שברתי את זה!".

וכיצד אנו מגיבים? ובכן קיימות כמה אפשרויות, אך סביר שרובנו נתנסה בכולן: הלם, כעס, עלבון אך בעיקר חוסר הבנה. הרגשות שלנו באות לידי ביטוי במילים: "מה, אתה משקר לי?", "אני יודע שאתה משקר לי!", "אני לא מאמין שאתה משקר לי..", "אבל למה אתה משקר לי??"


אז למה ילדים משקרים?
הופעת השקר אצל ילדים קשורה לגיל ולשלב ההתפתחות שלהם ולמעשה הוא לגמרי חלק טבעי מתהליך הגדילה. הם מגלים את הכיף שבמחשבות סודיות: שיש משהו שהם יודעים והאחר לא, וזהו למעשה אחד הנכסים הבלעדיים של הילד.

השקרים נובעים מכמה סיבות אותן נפרט בהמשך כאשר במהלך החיים ילדים מגלים מהר מאוד את הפער בין זה שאומרים להם שלשקר זה לא טוב ובין ההרגשה שלהם שלשקר זה בעצם כן טוב. וכל אחד בהתאם לתגובות הוריו וסביבתו מחליט אם לשקר היא דרך רווחית עבורו או לא. לדוגמא: ילד אשר שיתף את הוריו בסיפור אודות מעשיו עם חבריו ובעקבות כך הוריו הגבילו את קשריו החברתיים מתוך טענה שקשרים אלה מזיקים לו, יפסיק לשתף את ההורים מתוך ידיעה מראש מהי התוצאה.

אך רגע לפני שנרגיש שנכשלנו בתפקיד ההורי שלנו ואנו מגדלים בבית שקרן פתולוגי, חשוב להבין את הסיבות השונות לשקרים בקרב ילדים על פי הגילאים וכן לקבל גם הצעות לדרכי התמודדות:


ילדים בגילאים 2-3
בגיל זה הילדים עדיין לא מבינים את המשמעות השלילית של השקר, ובדרך כלל הם מכחישים שעשו משהו כיוון שלא רוצים שיכעסו עליהם.


ילדים בגילאים 3-5
ילדים בגיל זה מתקשים להפריד בין דמיון למציאות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בחבר דמיוני ומשחקי תפקידים וגבולות המציאות והדמיון מתערבבים זה בזה. זה יכול לקרות במקרים בהם לילד לא טוב או לחילופין כשיש לו דמיון מפותח. בנוסף, מאפיינת את הילד בגיל זה חשיבה מאגית – הילד יכול להאמין שעל ידי הכחשת המציאות, הוא יכול ליצור שינוי אמיתי במציאות עצמה.
בדרך כלל הדבר יבוא לידי ביטוי בסיפורים שהמציא ולא מדובר בשקר מכוון. למעשה, הילד משתמש בדמיון כדי להביע משאלת לב, לומר בקול מה הוא רוצה.
בגיל זה מתפתחת היכולת של ילדים להבחין בין מותר לאסור ולכן עשוי כעת להופיע השקר ביודעין. בדרך כלל הוא יופיע כדי להימנע מענישה וזהו שלב בסיסי בהתפתחות המוסרית.


ילדים בגילאים 5-6
בסביבות גיל חמש מבינים הילדים מהו שקר. עצם היכולת לשקר יכולה להצביע על אבחנה שעושה הילד בינו לבין הסביבה/האחר. כך קורה שבאופן פרדוקסלי היכולת לשקר היא הישג התפתחותי, שבו הילד מבין שמחשבתו שונה מזו של האחר, והוא יכול לגרום לאחר להאמין במשהו, כשהדבר עצמו אינו נכון.
בגיל זה ילדים כבר מבינים שהשקר פסול מבחינה ערכית והם משקרים בעיקר מחשש מפני תוצאות הנלוות לגילוי המעשה.


ילדים בגילאי 7-12
בגיל זה הילד מבין את משמעות השקר וכן את העדר המוסר שבעשייה, ולמרות זאת הוא ממשיך לשקר מסיבות ובמטרות שונות:
בדיקת גבולות – במיוחד כאשר הם אינם עקביים וברורים עבורו.
ביטוי של רגשות - כדרך מוצא עקיפה לביטוי של צרכים, מחשבות או פחדים, שהילד לא יכול למצוא דרך לבטאם באופן ישיר.
השגת תשומת לב – בעיקר במקרים של חוסר התייחסות מספקת מצד ההורה/חוסר עידוד/הקשבה או כאשר ישנן ציפיות גבוהות או ביקורת, שיפוטיות ולחץ מההורים.
השגת תחושת כוח ושליטה – השקר מאפשר לילד מידת פרטיות/הסתרת סודות.
כדי להימנע מעונש או ממצבי מבוכה ובושה, כישלונות לימודיים או חברתיים או כאשר הם יודעים שלאמירת האמת יהיו השלכות שמחירן יקר מדי עבורם. לדוגמא: ילדים משקרים להוריהם לגבי "הברזה" מבית הספר.


כיצד יש לנהוג כאשר מגלים שהילד משקר?         

  • ראשית לא צריך להתרגש ולהילחץ. חשוב לשמור על פרופורציות ויש להביא בחשבון את גיל הילד, את סוג השקר ותדירות השקרים. בנוסף כדאי לנסות ולהבין מה השקר הזה משרת אצל הילד.

  • יש להבין שזהו שלב טבעי בהתפתחות - ולילדים בגיל הרך יש לסייע בתיווך בין הדמיון למציאות. לדוגמא, במקרה של שקר שהוא משאלת לב יש לשקף ולחבר בין הרצון של הילד למציאות הקיימת. לילד שסיפר שהבקיע עשרה גולים במשחק היום בבית הספר, ניתן להגיב: "אני בטוח שהיית רוצה לשחק כדורגל כל כך טוב ולהבקיע עשרה גולים במשחק אחד".במקרה שהילד ממציא חבר או משפחה דמיונית אפשר לנסות לכתוב ספר יחד כשהכל תחת הגדרה של דמיון.

  • יש להעביר מסר בצורה ברורה וחד משמעית ששקר אינו לגיטימי ו"אסור לשקר". יש להסביר לילד מהן התוצאות האפשריות כגון העובדה שהוא עשוי לאבד את אמונו של ההורה/חבריו ודברים נוספים כתוצאה מהשקר.

  • להימנע מחיפוש אשמים – שאלות ה"למה" אינן מובילות למקום רצוי ויוצרות אווירה של חוסר אמון, שיפוטיות והאשמה.במקום זאת חשוב להתמקד בהבנת גורמי השקר - פחד, חוסר אבחנה, חוסר ביטחון ועוד.

  • לנסות להתאים את התגובה - יש לזכור שענישה לא בהכרח משרתת את תהליך הלמידה, מפני שהעונש או הפחד ממנו גרם לילד לשקר מלכתחילה... על כן יש לנסות להתאים את התגובה לסוג ומטרת השקר - במקרים מסוימים יש להתייחס באופן ענייני ובהיר ללא תשומת לב רבה מדי כגון: "אני יודעת שלא צחצחת שיניים" או "אני יודע את האמת" ובמקרים אחרים כמו לדוגמא אם קורה במהלך משחק אפשר פשוט להתעלם.      

  • לפרגן ולגלות אמפתיה על כנות ואמירת אמת מצד הילד– העריכו והפגינו אמפתיה לקושי בהתמודדות של הילד עם האמת.אם ילד מודה במעשה שעשה או לחילופין מודה ששיקר לגבי משהו, כדאי לומר לו שאני גאה בו על שאמר את האמת וללמד אותו לקחת אחריות על המעשים שלו, זהו שיעור מאוד חשוב לחיים.

  • לתת דוגמא אישית - מבלי שאנו שמים לב אנו נוטים בתוך אינטראקציות בינאישיות להשתמש בשקרים קטנים, "לבנים" ואנו עושים זאת בפני הילדים. לדוגמא: כאשר האם רואה את אחת משכנותיה שהיא אינה סובלת מתקרבת לדלת, היא אומרת לילדיה: " אם היא תדפוק בדלת, פתחו לה ואמרו שאינני בבית".היכן הבעיה? הילדים אינם יודעים להבחין בין השקרים הללו לבין שקרים אמיתיים.

  • להימנע מהעברת מסר כפול – מצד אחד אנו אומרים לילד שלשקר זה לא טוב ואנו מגיבים בכעס אם אנחנו תופסים אותו "על חם" אך מצד שני במקרים אחרים לדוגמא כמו להימנע מלשלם עליו בכניסה למקום מסוים או לספק את רצונו לעלות למתקן בלונה פארק אנו אומרים לו שישקר לגבי הגיל שלו: "אם שואלים, תגיד שאתה בן חמש" ובכך אנחנו למעשה מבלבלים אותו..


מתי בכל זאת השקר הופך לבעיה?

  1. כאשר מתחיל להיווצר נזק משמעותי כתוצאה מהשקר (גם לילד וגם לסביבה).

  2. כאשר השקר משתלט על חלקים של התפיסה של המציאות ומתחיל טשטוש בין המציאות ובין תפיסת המציאות.

  3. כאשר מתחילות בעיות התנהגות הקשורות לשקר כגון: גניבה, זיוף, מרמה, הפרת אמונים.

  4. במקרים אלו יש לפנות לייעוץ מקצועי ולבחון את מקור המצוקה של הילד על מנת לעזור לו.

 

ולסיום, נקודה למחשבה: אם גם אתם תאמרו לילדכם שאם ישקר יגדל לו האף כמו לפינוקיו אתם למעשה משקרים לו...

press to zoom

press to zoom

press to zoom
1/2